27 April 2014

CARA MEMBUAT PINJAMAN BANK UNTUK MEMBELI RUMAH

sambungan....



Bila dah setuju, seterusnya…….



Bayar 3% deposit dekat owner melalui ejen. Deposit ni selalunya boleh amik balik kalau bank tak approve loan kita. Baki lagi 7% bayar waktu sains S&P. Jadi cara selamat jangan bagi cash, buatlah bank draf, cek atau masukkan dalam akaun melalui mesin deposit mesin. Resit tu kena simpan manalah tau kot-kot ejen tu bawa lari duit tu, senang nak report keapa…



Bila bayar deposit, ejen akan tanya nak pakai bank dia atau lawyer dia. Itu semua bergantung kepada kemahuan korang. Kalau nak cepat pakai je apa yang dia suggest kan. Kalau tak kenalah cari sendiri. Ikut pengalaman aku, kalau buat sendiri loan ni memang susah nak dapat walau keje kerajaan. Aku pulak tak boleh dah nak pakai loan kerajaan sebab dah beli rumah kat kedah. So nak tak nak kena pakai loan bank juga.



Mula-mula tu aku bagitau ejen tu nak buat loan sendiri, maka dekat dua minggu jugak la aku dan isteri round-roung Puchong dan Putrajaya. Tanya pegawai bank dan isi borang. Antara bank yang aku pegi CIMB, BSN, PUBLIC BANK dan RHB. Last sekali aku hantar borang yang siap diisi ke CIMB dan BSN cawangan Putrajaya dan Public Bank KL. Lepas seminggu bank tepon cakap aku cuma layak 75% saja sebab ni rumah yang ke tiga. Waktu aku isi borang memang ingat nak rahsia sebab mana nak cekau duit banyak-banyak nak buat bayar baki tu…Public Bank pun tepon bagitau perkara yang sama tapi dia bagi aku 80% je…



Last, aku surrender, tak nak lagi buat sendiri. Tepon ejen balik dan cakap nak pakai bank dia. Esoknya terus dia hantar orang bank datang kat sekolah aku, aku terus isi borang dan bagi terus dekat dia. Nasib baik segala dokumen yang diperlukan tu memang aku dah standby..( slip gaji 3 bulan terakhir, penyata akaun, S&P rumah yang nak dibeli). Selalunya ejen yang akan bagi sendiri S&P kat orang bank . Sebelum apa-apa , orang bank akan ceritakan semuanya mengenai produk pinjaman yang dia ada. Kita cuma pilih nak yang mana satu, ikut kesesuaian. Akhirnya aku pilih yang Islamik. Sebulan kena bayar RM1100 sampai umur aku 75 tahun. Lama kannnn…nak buat cam ner..kalau tak buat pinjaman mana nak ada rumah. Kalau aku susah pun bukan ada orang nak tolong…hehehe…Loan ini pakai nama aku sorang je..x share dengan isteri.Senang. Sebenarnya bagi aku, biarlah harta benda tu nama sorang-sorang tak payah nak kongsi-kongsi. Sebab apa aku kata macam tu??? Ni pun pengalaman akau juga…nanti aku ceritakan ok….


No comments:

Post a Comment