18 May 2014

LIMAU MADU TAIWAN, JAMBU MADU TAIWAN DAN MULBERI DALAM PASU

Kali ni nak berkongsi pulak tentang tanaman pokok dalam pasu. Memang dari kecil lagi aku suka menanam. So bila dah duduk di bandar ni mana nak cari tanah untuk bercucuk tanam macam kat kampung tu..Jadi terpaksalah cari inisiatif sendiri sebab kawasan rumah aku ni agak sempit. 


Jom kita tengok apa yang aku tanam...

Pokok ni aku beli kat Pasar Borong Selangor, Seri Kembangan dengan harga RM35. Pasu pun kat situ jugak berharga RM60.Masa beli tu daun dia tak lah sebanyak macam ni. Lepas aku tanam tu letak baja terus dia tumbuh pucuk banyak gila....nampak tak pucuk baru kuar tu..
Pokok Jambu Madu Taiwan.

Ni pokok Mulberi, aku beli kat Dengkil. Murah je 3 pokok RM10....Ni sebelum ubah ke dalam pasu...
Kat nurseri ni pun memang banyak sangat pokok buah-buahan yang murah..kat sini aku beli pokok Limau Madu Taiwan dengan Limau Madu....
Masih dalam polibeg..ada buah 
tapi dah kena makan...

Sebelum ubah ke dalam pasu,
cantas dulu dahan supaya
 tunas baru akan muncul...

 Petua nak bagi mulberi berbuah, 
selalu cantas dahannya...
nanti tunas baru akan
 kuar bersama dengan buah...

Ada buah kan..hijau berbulu putih..

Dah mula kuar buah...

Buah mulberi masa kecik  
hijau berbulu putih..
Ni pulak pokok Limau Madu Taiwan yang ada kat situ...RM150 kalau nak beli...siap ada buah lagi...

Harap-harap nanti pokok aku pun berbuah lebat macam ni...
Ni pokok yang aku beli, masih dalam polibeg...balik tanam sendiri dalam pasu..
Pokok mangga Apple berharga RM8 ni pun beli kat Pasar Borong Selangor. Masa beli pokoknya kecil je, sekarang lepas dibaja agak subur...
Usianya lebihkurang 9 bulan.
Aku tanam waktu masuk rumah ni ..

Tomato dah berbunga...

Garpu tu terpaksa diletakkan kat 
situ buat sementara sebagai
tongkat..



Pokok Bunga Matahari...Benihnya aku beli kat Pasaraya Hero Puchong berharga RM2.50 sepeket.Bunga dia memang besar sampaikan sapa yang datang umah mesti tanya itu bunga plastik ke ori....
Baru nak kembang...
Macam matahari tak?



UPDATE PADA 9/10/2015 

Hari ni nak tunjuk lah sikit hasil buah limau madu taiwan yang aku tanam dulu tu....alhamdulillah berbuah agak lebat dan dapatlah kawan-kawan merasa...



yang ni khas untuk kawan isteri

p/s : rasanya memang manis dan juicy...



No comments:

Post a Comment