29 April 2014

UBAHSUAI RUMAH (TAMBAH DAPUR DAN TEMBOK BATU)



Proses renovation pun bermula……. Kontraktor yang aku pakai ni orang Indonesia namanya Safiq, dia memang pakar buat rumah dan kerja-kerja binaan ni. Kawan aku yang cadangkan. Harga dia bagi aku mula-mula memang agak murah tapi biasalah kan ……ada saja tambahan bila nak bagi cantik tu kan…Serius aku memang puji hasil kerja dia….5 bintang…Yang penting sekali pekerja-pekerja dia aku tengok tak pernah tinggal solat walaupun hari Jumaat. Diaorang jalan kaki pergi walaupun hari tu memang bekerja. Tak le tidur waktu Jumaat. Aku pun selalu jugak bagi tazkirah kat diorang ni, kalau nak rezeki halal dan berkat jangan dok aniaya orang…….Alhamdulillah…



Cadangan kerja-kerja renovation:



Tambahan dapur belakang                  : 12 x 20 kali dua tingkat, dua bilik air.

 Dalaman                                          : Ubah bilik air dalam , tukar pintu semua,

                                                          Mengecat seluruh rumah luar dan dalam, kerja

                                                          kerja paip dan elektrik,plaster siling dan kornis,

                                                         tukar jubin lantai seluruh rumah, buat top dapur, sinki

                                                           





Sebenarnya masa proses renovation nilah masa yang paling aku takut, tidur pun tak lena ooooo….bukannya apa, macam-macam dok fikir…macam mana kalau rumah aku tak siap, duit nak bayar upah, beli barang, diaorang cabut lari, mana aku nak duduk sebab owner dah ingatkan nak duduk rumah dia….dan macam-macam lagi la…..hanya Allah saja tempat aku berdoa dan bergantung harap semoga semuanya dimudahkan……


Sebelum nak bagi dekat safiq ni dalam 4 orang kantraktor juga la aku panggil untuk tengok rumah aku dan setiap orang bagi harga yang berbeza. Pelan ubahsuai ni kawan aku yang banyak tolong desingkan. Untuk proses renovation ni aku bahagiakan kepada dua bahagian, luar dan dalam. Aku bagi Safiq buat yang bahagian dalam dan belakang, bahagian luar pulak (buat tembok batu dan lantai simen) aku bagi kat sorang mamat ni….


Sebelum nak mulakan kerja, kita kena senaraikan dulu apa yang kita nak suruh dia buat. Seelok-eloknya kita buat lah satu perjanjian bertulis bagi dia tandatangan. Nanti senang kalau jadi sesuatu….. 
Nanti aku post ye contoh perjanjian tu..... 



Jom tengok gambar......


Bahagian bawah dah siap ikat bata...




Dali, abang si Safiq........

Bahagian atas dan bawah dah siap ikat bata...





Keadaan bilik air atas, panjang sangat...

Pn Manager tengah pantau..
Bahagian luar

Bilik atas

Bilik atas kanan...

Bilik air yang berkongsi tadi (pintu kiri dan kanan)
Tengah plaster....

Master bedroom tengah plaster...

Ruang keluarga (asalnya bilik air yang panjang tadi aku cut dan ubah pintu ke dalam bilik)

Ruang keluarga plus tempat iron baju...

Bilik atas hampir siap dengan tile baru...kiri

Bilik kanan...
Kita tengok bahagian bawah pulak....
Pengadang dapur dan ruang tamu, tak mampu nak beli kayu...

Pandangan dari ruang tamu

Table top....panjang 10 kaki..




Dah siap pasang tile...warna hitam ( sory gambar terbalik)
Dapur dah siap di cat...

Tengah pasang kitchen cabinet..material melamine je..

Bilik hero-hero aku yer...


Bilik atas..

Porch depan simen je...depan pintu je letak mozek dlm 8 kaki..


Tembok batu tngah di kulit..



Ruang dapur dah siap tile...
Ruang tamu siap bertile baru dan tingkap dah tukar ke sliding. Lepas ni siang tak payah buka lampu lagi..

Dari luar...


Tangga....

Jom kita tengok hasilnya...sebenarnya tak sempat nak snap pic masa baru pindah masuk ari tu sebab kelam kabut sikit..so bila dah masuk barang tu faham-faham je lah yer...


Ruang makan

Grill sliding door..semua grill warna putih..

Pintu Pagar...( aluminium tau bukan kayu)..

Dapur..


30 comments:

  1. berapa kos utk 2 tingkat tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. upah 64K sebab saya ada buat tambahan plaster syiling, tile, tingkap, sliding door toilet bowl dan cat dalam 20K. Mahal lah kan...tapi hasil kerja memang cantik.

      Delete
    2. Salam..maaf tye ckit..rm20k tu termsuk dlm 64k tu ke x? Atau jmlah sume skali rm84k? Kwsn luar yg puan ckp guna kntrktor lain tu berapa kos nye?
      Lg 1 nk tye puan area mna yer? Kontraktor ni leh wt area seremban?

      Tq

      Delete
    3. Wkslm, yup semua skali RM84K, termasuk tembok luar tu (sy terpaksa suruh safiq buat semua sekali luar dan dalam setelah orang yg diberi tanggungjawab asyik bercuti je... Jumlah tu tak termasuk yang saya dah bagi dekat orang pertama yg buat tembok tu.

      Delete
    4. Assalamualaikum. Saya menyediakan perkhidmatan membina, membaiki, dan ubahsuai rumah. Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi saya ditalian 0173671864 / 0176936481 Didi Bin Abdul Rasek. Berpengalaman dan mahir.

      Delete
    5. Saya sudah terkena dgn didi bin abdul rasek ni. Harap muka ja baik.. Sudah ambil duit orang tapi kerja tak jalan. Macam2 alasan di beri. Hati2 wahai semua saudara2 ku.

      Delete
    6. Assalamualaikum. Saya Didi bin Abdul Rasek ingin meminta maaf kepada sesiapa yang pernah mengalami masalah ketika mengunakan perkhidmatan saya sebagai tukang rumah. Saya telah menyedari kesilapan saya dan saya ingin membaiki kesilapan saya. Saya berjanji kesilapan tidak akan berlaku lagi dalam perkhidmatan saya. Insya Allah

      Delete
  2. berapa kos untuk semua ubahsuai tu

    ReplyDelete
  3. salam..area mana ye ? boleh bagi contact org yg buat tu..tngh cari org nak renovate rumah jgk

    ReplyDelete
  4. Sy membuat kerja2 ubah suai umah dan pejabat..membuat landskap ..porch keta,palaster siling ,pasang tile,plumbing,kerja kayu,wiring,memasang lantai vinyl dan wall paper dan bnyk lg..sila hubungi sy (amir) 0192945175 atau whatsapp 01129110298. Terbuka untuk area bangi ,kajang,cheras,phucongserdang,dan nilai.kuality dan harga terbaik adalah keutamaan sy

    ReplyDelete
  5. Sy membuat kerja2 ubah suai umah dan pejabat..membuat landskap ..porch keta,palaster siling ,pasang tile,plumbing,kerja kayu,wiring,memasang lantai vinyl dan wall paper dan bnyk lg..sila hubungi sy (amir) 0192945175 atau whatsapp 01129110298. Terbuka untuk area bangi ,kajang,cheras,phucongserdang,dan nilai.kuality dan harga terbaik adalah keutamaan sy

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. Salam...

    Sy nk tanya sikit., boleh bagi sy nombor kontraktor yg buat rumah tuan tak? sy berminat hendak berurusan dgn beliau. Terima kasih.

    ReplyDelete
  8. Salam, sy nak renovate rumah kaw bangi. Baru submit plan ke mpkj. Saya tgh survey utk harga renovation price per kaki persegi utk teres 2 tingkat intermediate lot. Extend dapur belakang 15x22 (bhg bawah), sama utk bilik tidur belakang (bhg atas) & pindah satu bilik air dapur kebelakang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam puan ...puan bole hubungi sy...0192945157 atau wssp sy 0¹129110298 (amir)...sy duk kawasan bangi gak kt seksyen 7

      Delete
    2. Sy membuat kerja2 ubah suai umah dan pejabat..membuat landskap ..porch keta,palaster siling ,pasang tile,plumbing,kerja kayu,wiring,memasang lantai vinyl dan wall paper dan bnyk lg..sila hubungi sy (amir) 0192945175 atau whatsapp 01129110298. Terbuka untuk area bangi ,kajang,cheras,phucongserdang,dan nilai.kuality dan harga terbaik adalah keutamaan sy

      Delete
  9. Sy membuat kerja2 ubah suai umah dan pejabat..membuat landskap ..porch keta,palaster siling ,pasang tile,plumbing,kerja kayu,wiring,memasang lantai vinyl dan wall paper dan bnyk lg..sila hubungi sy (amir) 0192945175 atau whatsapp 01129110298. Terbuka untuk area bangi ,kajang,cheras,phucongserdang,dan nilai.kuality dan harga terbaik adalah keutamaan sy

    ReplyDelete
  10. Salam... saya baru pas reno rumah saya... area paya rumput melaka... rumah semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan... besar la gak.. banyak cermin plak tu :)
    Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit utk dry kitchen (agak luas), table top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring & door bell, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kualiti... dia cover area melaka seremban hingga ke kl... bley minta quotation for free n compare dgn kontraktor lain... manela tau bley save $$$ :)
    if nak more detail, bley pm saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..boleh bagi no Ah Keong tu?

      Delete
    2. Salam.. boleh bg ni ah Leong..tq

      Delete
    3. salam..boleh sy dapatkan no ah keong tu..tq

      Delete
  11. Slm dik chair.Boleh sy nk no encik ngn no kontraktor en safiq?

    Sy nk tnye lebih lanjut psl renovate ni ngn en dik chair.Tq.

    ReplyDelete
  12. ASSALAMUALAIKUM TUAN/PUAN, KAMI KONTRAKTOR RENOVATE RUMAH DAN BUAT RUMAH AREA SELANGOR TERUTAMA LEMBAH KLANG, KERJA BERMUTU DAN ADA WARANTY INSHA ALLAH, BOLEH HUBUNGI 0122528706 EN.MAT UNTUK SITE VISIT DAN QUOTATION, TERIMA KASIH.

    ReplyDelete
  13. ASSALAMUALAIKUM TUAN/PUAN, KAMI KONTRAKTOR RENOVATE RUMAH DAN BUAT RUMAH AREA SELANGOR TERUTAMA LEMBAH KLANG, KERJA BERMUTU DAN ADA WARANTY INSHA ALLAH, BOLEH HUBUNGI 0122528706 EN.MAT UNTUK SITE VISIT DAN QUOTATION, TERIMA KASIH.

    ReplyDelete
  14. wkslm. Tuan boleh hubungi dia, sy x pasti sama ada nombor ni diaorang pakai lagi atau tidak sebab dah lama tak contact diaorang.

    safiq- 0162775011
    dali-016-6867783

    ReplyDelete
  15. Perkhidmatan renovate rumah sekitar kl dan shahalam..bole lawati web kami : www.ubahsuai.blogspot.com

    ReplyDelete
  16. wahh ramai nye yg mau reno rumah..kalau ade yg nk renovate rumah area denai alam bole hubungi wak.bahar di talian 0103858525 jauh pn boleh dye buat insallah..pengalaman 25thun pasal renovate rumah..harga bole bincang..

    ReplyDelete
  17. This blog is worth to read for soemone interested to renovate and doing budget for their first house..
    http://nilai-house-renovation.blogspot.my/

    ReplyDelete
  18. Promosi,kami nuraidakasih,enterprise,menywdiakan perkhidmatan ubaj suai rumah,kerja2 seperti extend dapur, mengecat,plaster siling,pemasangan tile dan table top,wiring,partition board,plumbing,grill,kitchen cabinet, dll
    Hubungi kami,untuk lebih sebaiknya, hp0123744967

    ReplyDelete